Ga direct naar de hoofdinhoud van deze pagina.

Functies in de infra uitgelicht

In samenwerking met donateurs is Stichting Bouwers van Kennis begonnen met het maken van inspirerende filmpjes over verschillende functies. Deze video's geven inzicht in de dagelijkse werkzaamheden van bijvoorbeeld een uitvoerder, directievoerder, landmeetkundige of tendermanager. Want veel mensen buiten onze sector hebben geen idee wat deze termen inhouden. De filmpjes kunnen bijvoorbeeld gebruikt worden bij het maken van een beroepskeuze.

Uit eigen ervaring weten wij dat er in de infra-sector hartstikke mooie functies zijn waar je een boeiende carrière mee kunt opbouwen. Maar voor veel mensen buiten onze sector is het niet duidelijk wat de branche ‘infrastructuur’ allemaal omvat. Het is helemaal niet zo vanzelfsprekend als je misschien zou denken. Daar gaan wij iets aan doen met inspirerende filmpjes.

Die zijn gericht op bijvoorbeeld vmbo- en havo-scholieren. Want wanneer die een keuze moeten maken voor hun vervolgopleiding en ze overwegen een studierichting in de infrastructuur, is wel het nodig dat ze weten wat onze branche nu eigenlijk inhoudt. Op dit moment is dat niet het geval, en dat is één van de oorzaken van de beperkte instroom van nieuwe studenten in de civiele techniek.

Studenten die al hebben gekozen voor de infra hebben vaak al een beter idee hoe de infra-wereld eruitziet, maar weten vaak niet wat bepaalde functies nu exact inhouden. Ze vragen zich af wat een ‘uitvoerder’ nu de hele dag doet? Bij een ‘directievoerder’ is nog moeilijker een voorstelling te maken. En dan zullen we over ‘tendermanager’ maar niet eens beginnen...

Stichting Bouwers van Kennis wil met inspirerende filmpjes aankomende studenten civiele techniek een beter beeld geven van de functies en mogelijkheden in onze prachtige infra-branche. De eerste korte films worden gemaakt over de functies ‘uitvoerder’ en ‘directievoerder’, in samenwerking met onze partners BLM Wegenbouw en VZP projektmanagement en advies.

Op zoek naar partners

Om ook andere functies in beeld te brengen zijn we op zoek naar partners. Wil jij een bijdrage leveren zodat studenten een beter beeld van onze branche en de praktijk krijgen? Dat is al mogelijk door een professional en eventueel een project ter beschikking te stellen. Stichting Bouwers van Kennis verzorgt de rest. Voor meer informatie kun je contact met ons opnemen.